Thursday, 20 December 2012

ENDÜLÜS'TE RAKS - NESRİN SİPAHİ


Kendi çapımda küçük bir efemerist* olabilirim.
Gittiğim maçların, konserlerin; bindiğim uçakların, metroların biletlerini saklarım.
Dolaştığım şehirlerin haritalarını atmam, gittiğim restoran/kafelerden kartlar alırım, üzerinde o kafenin adının yazdığı şeker poşetlerini bile toplarım, bulunduğum her yerde notlar alır, nerede/kimlerle olduğumu tarihiyle yazar, topladığım her şeyi o günkü defterimin arasında saklarım. 

Bu şekilde oluşturduğum bir sürü defterim var.
İçlerinde Ati'nin yıllar önce bir peçeteye yaptığı çizimler, annemin el yazısıyla biz okuldayken bize bıraktığı notlar, Eylül'e aldığım ilk hediyenin etiketi, Wieden Kennedy Amsterdam reklam ajansının güvenlik kartlarından bir seçki (ekipteki herkesin kartını "hatıra olsun" diye gözlerinin içine baka baka almıştım), kurutulmuş kokina vb çiçek parçaları, doğumgünüm ya da yılbaşı vesilesiyle bana alınmış hediyelere iliştirilmiş notlar, ofiste bilgisayarıma yapıştırılmış post-it'ler ve daha neler neler.

Benim için çocukluğumda tuttuğum günlüklerden pek farkı yok bu eylemin.
Hafızam oluyorlar, tam tarihi ve saatiyle o gün olduğum yeri hatırlamayı önemsiyorum.

Ama bugüne kadar tanımadığım insanların fotoğraflarını hiç toplamadım.
Sahaflarda, kutulara tıkıştırılmış o siyah-beyaz ve sepya fotoğrafları ne zaman görsem içim acır.

İki ay önce Sahaf Festivali'nde görüp vurulduğum 10 fotoğrafı "bunca zaman bu fotoğraflara bakıp sinirlendin, üzüldün; bari başka bir şey yap artık" hissiyle aldım. Tanesi kutunun üzerinde yazdığı üzere 50 kuruş.

Düşünsenize...
Düğün gününüz mesela, 50 kuruş.
Üzerine sevdiğiniz insanlara yazdığınız bir not olan, askerlik anınız 50 kuruş.
Aile fotoğrafınız 50 kuruş.
Geçmişiniz 50 kuruş.

10 fotoğraf üzerine oturup düşündüm.
Bu insanlar kimdir, kim olabilir, neler yaşadılar, yanlarındaki insanlar kim?
O gün orada ne için bulunuyorlar gibi sorular sorarak fotoğrafları kendimce okumaya çalıştım.
Ve ortaya SEPYA çıktı.

Sepya, 10 fotoğraflık bir öykü dizisi olarak 24 Aralık Pazartesi günü Futuristika'da başlıyor. 
http://www.futuristika.org/kultura/vs/sepya/

Hayalimin ve kalemimin yettiği kadarıyla sahafların tozlu kutularındaki 
siyah-beyaz ve sepya insanların anısına saygıyla...

Endülüste Raks by Nesrin Sipahi on Grooveshark

* Efemera: Yunanca "günlük/ günlük şeyler" anlamına gelen "epiremis" kelimesinden türemiş, gündelik hayata ait bilet, fotoğraf, kağıt gibi materyallerin koleksiyonculuğuna verilen ad. 

* Eferemist: Efemeracı :) 

* Fotoğrafı, Sahaf Festivali'ndeki reyonlardan birinde çektim.

No comments:

Post a Comment