Friday, 28 September 2012

CARIOCA - CAETANO VELOSO



İnsanın baş etmeye boyunun ya da gücünün yetmediği doğal afetler, hastalıklar, ölüm gibi olaylar dışında, dünyanın en büyük yalanlarından birinin "elimden bir şey gelmez / gelmiyor" demek olduğuna inanıyorum.

"Bilmeme yapmak istiyorum ama yapamıyorum, elimden bir şey gelmiyor."

"Yardımcı olmak isterdim ama maalesef elimden bir şey gelmiyor."

"Daha mutlu bir insan olabilirim ama bazen elimden bir şey gelmiyor."

"Bazı şeyleri değiştirmek isterdim ama elimden bir şey gelmiyor."

Bu cümlelerin tamamı çok bin kere duymuşumdur, kim bilir belki bir iki tanesini bizzat söylemişimdir.

Düzenli olarak aydınlanmama vesile olan bu tuhaf sene sayesinde, günlük hayatta çok kolay sarf edilen "elinden bir şey gelmeme" durumunun, cümleye maruz kalan insanda (o kişi kendimiz de olabiliriz) küfür etkisi yaratan bir bahane olduğuna iyice inanmış durumdayım.

Söz konusu bahanenin kaynağı da; yersiz teslimiyet, uydurulmuş mahkumiyet, "konfor" hissi altına saklanmış korkaklık, eser miktarda tembellik, bünyenin ürettiği gönülsüzlük ve bazen sadece "gıcıklık" olabilir.

Fotograftaki beyefendi, piyanist Paul Wittgenstein. Kendisi sağ kolunu Birinci Dünya Savaşı'nda kaybediyor ve sol eliyle piyano çalmaya başlıyor. Ünlü besteciler sadece onun için sol elle çalınabilen eserler besteliyor. Paul Wittgenstein'ın sağ elinden "gerçekten' bir şey gelmiyor ama sol elinden gelenler onu tarihe geçirmeye yetiyor da artıyor bile.

"Elinden geleni yapmak" deyiminin en anlamlı hallerinden biri bu olsa gerek.

Eminim Paul Wittgenstein, piyanonun başına her oturduğunda, her iki eliyle Ravel çalmak istemiş ama elinden gerçekten bir şey gelmemiştir.

Her "elimden bir şey gelmiyor" dediğimde ya da "elimden geleni" gerçekten yapıp yapmadığımı sorguladığımda ve bu iki cümleyi her duyduğumda Wittgenstein'i hatırlıyorum.

"Elimden geleni yaptım" dediğimde sahip olduğum her iki eli yeterince çalıştırıp çalışmadığımı sorgulayabilmek için...

Ve "elimden bir şey gelmiyor" dediğimde doğru elimi kullanıp kullanmadığımdan emin olmak için.


Carioca by Caetano Veloso on Grooveshark








1 comment:

  1. Elinden geleni yapmışsın. Yazı çok güzel olmuş. Her iki eline de sağlık :)

    ReplyDelete