Sunday, 18 December 2011

HEY JUDE - THE BEATLES


Yılın bittiğini ya da yeni yılın geldiğini alışveriş merkezlerindeki abartılı ışıklardan, fazla renkli süslerden, dev çam ağaçlarından ya da ortalıkta dolaşan tipsiz noel babalardan fark ediyor olabilirsiniz. (maruz kalıyoruz, normal) Ve fakat benim için yeni yılın ya da biten yılın simgesi "kokina"dır.

Yunanca'da kırmızı (kókkino) anlamına gelen Kokina'ya yılbaşı çiçeği de deniyor. Aralık'ın 15'inden sonra hemen hemen her sokak başındaki çiçekçiden bulunabilen Kokina, sanılanın aksine çiçekli değildir. O üzerindeki kırmızı tomurcukları, insanın eline feci batan yeşil yapraklarına kırmızı iplerle bağlanır.

Güzel görünmesi bir yana, özellikle İstanbullu Rumların Kokina'ya atfettikleri bir de adeti vardır. İnanca göre eğer aldığınız Kokina'nın yeşil yaprakları bir dahaki yılbaşına kadar sararmadan kalırsa ev sahibi olursunuz.

Ben Divina Hanım Teyze'den öğrendiğim üzere Kokina'yı ev sahibi olmak için değil, sahip olduğum ya da kaybetmek istemediğim şeylere adıyorum. Her yıl Aralık'ın ortasında alıp birini yemek masasına, diğerini de rahmetli dedemden kalan daktilonun yanına koyuyorum.

Benim gibi yılbaşı kutlamalarına pek hevesi olmayanlar için dilek tutması da denemesi de bedava.

Tıpkı şarkıdaki gibi hayatımız zaten "pote mavra, pote aspra, pote kokkina*"
Bari elimizdekiler hep yeşil kalsın.

* Sala sala (Sallasana Mendilini) türküsünden bir dize "Bazen siyah, bazen beyaz, bazen kırmızı"

** Kokina'yı Yeni Levent'teki sokak çiçekçisinden aldım, fotoları da az önce çektim. Bakalım ne kadar yeşil kalacaklar? :)

Hey Jude by thebeatles

2 comments:

  1. benim kokinam 1 yıldır saklı duruyor :)
    blogumda da paylaşırım sanırım :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne güzel :)

      Ben bu senenin kokinasını daha alamadım.

      Kısmetse yarın

      Delete